1e dag San Fransisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Nannie Leon Bas Pim Villevoye - WaarBenJij.nu 1e dag San Fransisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Nannie Leon Bas Pim Villevoye - WaarBenJij.nu

1e dag San Fransisco

Door: Nannie

Blijf op de hoogte en volg Nannie Leon Bas Pim

04 Augustus 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Dag 1 San Fransisco

3.15 wakker, 3.45 toch maar opgestaan, echt klaar wakker.
Duurt waarschijnlijk ff voordat we in het juiste ritme zitten. Kids inmiddels ook wakker. Liggen al een spelletje te spelen.
We verblijven op een KOA camping Petaluma een 45 min buiten de stad. Op de volgende campings hebben we een standaard blokhut gehuurd maar hier zijn we voor een luxe variant gegaan. Omdat we niet alle spullen mee konden nemen die je in een standaard blokhut nodig hebt, denk aan, slaapzakken, kussens etc. hebben we hier voor een ingerichte luxe blokhut gekozen. Nu hebben we een badkamer, lakens, kussens en zelfs een koelkast. Godsgruwelijk duur en het woord 'luxe' moet je ook zien in de context van de blokhutten. Maar we slapen heerlijk en hebben het goed naar de zin.

Nadat ik dus vroeg was opgestaan en wat ben gaan rommelen heb ik eerst een verslag geschreven van onze reisdag. Samen met Bas in het pikkedonker naar de receptie gelopen omdat het internet bij de cabin niet werkt. Bij de receptie kon ik het verslag uploaden en Bas kon even naar hartelust appen met vrienden. Pim en Leon lagen nog lekker in bed.
Om 7.00 ging het winkeltje bij de receptie open, dus Bas en ik dachten als we nu even wachten dan nemen we verse broodjes mee. Dus na een tijdje wachten ging inderdaad het winkeltje open, maar geen verse broodjes, alleen verpakt fabrieksbrood. Nou, dan maar geen brood en dadelijk op zoek naar een bakker of supermarkt. Wel kun je hier (heel Amerikaans) je koffie en thee in een afhaalbeker meenemen. Dus dat maar gedaan.

Meteen met z'n allen op zoek gegaan naar een Wallmarkt supercenter, want daar verkopen ze ook kampeerspullen. 45 min rijden en midden in Napa Valley vonden we deze. De weg er naartoe is heuvelachtig en zo ver je kunt kijken zie je druivenranken, en geweldige optrekjes er tussen in. Wijnproeverijen worden aan de kant van de weg aangekondigd. Het lijkt op het decor van Falcon Crest, wie kent het nog? Afijn, bij Wallmart met z'n vieren goed ingeslagen en zo waren we klaar voor de komende weken. Alles terug naar de cabin gebracht en op weg gegaan naar San Fransisco.
Net voor de stad en net voor de Golden Gate bridge afgeslagen en een berg omhoog gereden. Bovenop hadden we werkelijk een geweldig uitzicht over de stad. Je zit net achter de brug en daarachter zie je stad en Alcatraz liggen. Spectaculair!

Over de GG Bridge richting Fisherman's Wharf gereden, auto geparkeerd en gaan lopen. Het is hier erg druk en toeristisch. We hadden maanden gelden al kaartjes gekocht voor Alcatraz, hier moesten we op tijd zijn en dus op zoek naar pier 33.
Daar aangekomen, paspoort gecontroleerd en wachten tot boarding, ja ook hier. Ieder half uur vertrekt er een boot richting Alcatraz. Dit is de enige maatschappij die hier toeristen mag afzetten. Stukje varen en dan voet zetten op Alcatraz. Het waaide er erg hard en de meeuwen maakte een hoop herrie. Vanaf het dok was het een flinke klim richting de cellenblokken en de audiotour. De audiotour was ook verkrijgbaar in het Nederlands, dat is dan wel weer bijzonder en gemakkelijk voor de kids.

Binnen wordt je d.m.v. de audiotour door het gebouw geloodst, het is er vrij rustig omdat iedéreen aandachtig loopt te luisteren en te kijken naar hetgeen waarover wordt verteld. Er zijn drie celblokken, A, B, C die je kent van de film 'escape from Alcatraz'. Een week voor vertrek hebben we deze nog maar een keertje gekeken.
De gangen om de drie celblokken heen hebben ze namen gegeven.Zo zijn we door CD street, Timesquare en door Broadway gelopen. Zo werd iedere nieuwe gevangene poedelnaakt door Broadway (tussen de cellen door) naar zijn cel gebracht.
Daarnaast had je nog blok D waar de grootste criminelen zaten en de isoleercellen zijn. Isoleercellen waar de gevangenen dagen 24 uur per dag in het donker zaten. Op het beton in de kou. De ernst van de straf bepaalde of je je kleding mocht aanhouden of niet. In zo'n cel hebben we ons vrijwillig 90 seconden laten opsluiten. Dat was ook inderdaad lang genoeg.
Het is goed dat we de film nog gekeken hebben daar deze vrij dicht tegen de realiteit aanzat. Zo lagen daar de zelfgemaakte hoofden in de bedden en kon je de gaten zien die in de cel waren gemaakt waardoor ze zijn ontsnapt.

Pim probeert tijdens de vakantie steeds van alles te filmen en hier is hij heel het filmen vergeten. Het had toch wel indruk gemaakt.
Met de boot weer terug naar de wal en ergens vis gegeten op Fisherman's Wharf. Moe maar voldaan terug gereden naar de camping.

Ik had zin in een kopje thee en is Leon ons nieuwe gasstel gaan installeren. De eerste vlam reikte bijna tot het plafond en was Leon blij dat hij zijn wenkbrauwen nog had. Pannetje water kookte zo en de thee was lekker. Kort daarna zijn we naar bed gegaan. We lagen nog geen halfuur toen de gasvulling lossprong. We sprongen allebei uit bed om dat ding buiten te zetten. We schrokken ons rot, binnen no-time was heel de blokhut vergeven van het gas. Hup, dan ding naar buiten, loskoppelen en morgen nakijken. Blijkbaar ben ik hier toch over gaan dromen, want toen 's nachts het sprinkler systeem naast de blokhut aansprong, sprong ik wederom uit mijn bed om het gasstelletje buiten te zetten. Voordeur open en dan nog roepen ook: Leon snel, schiet nou op! Pffff. Duurde ff voordat het kwartje viel...

• 04 Augustus 2015 - 11:47

Ann En Leo:

Je maakt wat mee, in zo,n blokhut , ! Heel leuk geschreven ook , xxx.

• 04 Augustus 2015 - 20:31

Elly:

tilly zei al dat ze soms als ze aan alcratraz denkt de meeuwen nog hoort!! nou zeg wat een gedoe met de gasfles. kijken jullie wel een beetje uit daar in het verre Amerika, liefs elly